Råskapen som enkelte ungdommer viser med trusler og vold kan dekke over en sårbarhet som ligger bak. En sårbarhet som ofte er så godt skjult at også ungdommene selv kan ha liten bevissthet om den. Den benektes, eller vekker skam og dermed holdes på avstand. Den truende atferden skaper sterke følelser i oss og påkaller seg vår oppmerksomhet - det er da vi roper etter tiltak: tydelige rammer, grenser, konsekvenser og trygghet. Eller, "mer synlig politi og strengere straffer", som enkelte politikere ville sagt. I dette foredraget skal vi se på sårbarheten bak råskapen. Når vi evner å se det som ligger bak, ser vi også "mer av ungdommen" - ikke for å unnskylde deres atferd, men for å gjenvinne vår empatiske interesse for ungdommen og for å kunne gi riktig psykologisk hjelp.




Miljøterapi er ikke samtaleterapi. Selv om samtaler er en viktig del av miljøterapien, handler det ikke bare om å snakke om det som er vanskelig – det vanskelige leves og utspilles i ungdommens relasjoner til miljøterapeutene. Miljøterapi er en erfaringsbasert terapi. Ungdommen trenger å erfare noe nytt og utviklende i relasjonen til miljøterapeutene, men også miljøterapeutene vil uunngåelig bli berørt av smerten og vanskene som oppstår i relasjonen til ungdommen. Følelsene som miljøterapeuten kjenner på, kan gi innsikt i ungdommens indre verden. Samtidig kan disse følelsene også stå i veien for et godt terapeutisk arbeid. Følelser som avmakt, frykt, sinne eller avsky kan skape avstand og redusere vår evne til empatisk interesse for ungdommen. På samme måte kan sterke positive følelser gjøre det vanskelig å opprettholde nødvendige grenser i kontakten.
I dette seminaret skal vi undersøke – og gjennom kasuistikker (eksempler fra praksis) – illustrere hvordan vi kan forstå og håndtere egne følelser på en terapeutisk måte i miljøterapeutisk arbeid med ungdom.
Sentrale begreper i seminaret:
• Reverie, sensitivitet og evne til selvavgrensning
• Overføring og motoverføring
• Primitive forsvarsmekanismer som splitting, projektiv identifikasjon og omnipotent kontroll
• Transformasjon versus transport av smerte
• Selvivaretakelse
• Gruppeprosesser og ivaretakelse av arbeidsgruppen

Inkludert i dette temaet vil det bl.a. være refleksjoner om innlegges i sykehus basert på doktorgradsarbeidet til J. V. Nilsen og erfaringer fra mange års arbeid med flerfamilie terapi hos ungdommer med spiseforstyrrelser.



plenum fortsetter etter miniseminarene
Onsdag 5. november - plenum fortsetter etter miniseminarene







Kan mer psykisk uhelse hos unge skyldes at livet har blitt mer sansefattig? Ifølge forskningen kan det være del av forklaringen. Miniseminaret retter søkelyset mot hvordan sanseerfaringer i oppveksten integrerer oss og gjør oss til hele mennesker, og legger grunnlag for hvordan vi fungerer sosialt og emosjonelt som voksne. Perspektivet løftes frem som viktig i forståelsen av unge i dag generelt, og særlig viktig for å forstå og hjelpe dem som hatt en oppvekst preget av belastninger.

plenum forsetter etter miniseminarene
Torsdag 6. november - plenum fortsetter etter miniseminarene

Plenum 1 - Individualterapi
Plenum 2 - Miljøterapi
Gruppeterapi for unnvikende personlighetsforstyrrelse. Affektbevissthet og kroppsfokus for å skape bevegelse og endring.

Plenum 3 - Kommunale tilbud
Prisene deles ut årlig under konferansen.
Schizofrenidagenes ærespris tildeles en person/personer som har gjort en langvarig og uegennyttig innsats for forståelsen av alvorlige psykiske lidelser, for utredning, behandling, oppfølging og /eller forskning.
Gerd-Ragna Bloch Thorsens minnefond deler ut et forskningsstipend årlig á kr 30 000. Gerd Ragna Bloch Thorsen var foregangskvinne når det gjaldt å folkeliggjøre psykiske lidelser. Hun var med på å starte Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning. GRBT hadde også en sentral rolle i familiearbeid ved tidlig intervensjon ved psykoser (TIPS-studien). Hun så alltid muligheter; der andre så buskas og uoverstigelige elver, så GRBT strake veien. Hennes credo var ”Hvorfor ikke?”, og bemerkelsesverdig ofte fikk hun gjennom det hun kjempet for.
Minneforelesningen skal være i Gerd-Ragna Bloch Thorsens ånd, og kan handle om åpenhet, antistigma, solidaritet, og omsorg for de svakeste. Les mer om minneforelesningen her
Med forbehold om endring i programmet




Med forbehold om endring i programmet