He is Visiting Professor in the Department of Clinical, Educational and Health Psychology, University College London (UCL) (www.ucl.ac.uk/pals/ucl-division-psychology-and-language-sciences), Director of MindMonkey Associates (www.MindMonkeyAssociates.com) and Consultant with Changing Minds UK (www.ChangingMindsUK.com). Formerly, he was Joint-Programme Director for ‘Leading Transformation and Change’ at the Anna Freud Centre (www.annafreud.org), and a non-executive director of Child Outcomes Research Consortium (CORC) (www.corc.uk.net).
He has extensive global experience in applied research, clinical practice, and consultation. Above all his focus is on the effective application of complex psychological ideas in ways that make them accessible and acceptable, to enrich and enhance lives.

Tirsdag 4. november kl 1245- kl 1530
Målbevisst ferdighetstrening om faglig avslutning av saker.
Å avslutte pasientforløp kan være krevende, både for behandler, pasient og pårørende. Samtidig kan en faglig avslutning ha høy klinisk nytteverdi: Å lede en terapiprosess fram mot en god avslutning handler om virksomme faktorer i psykoterapi: Målsetting i terapi, fortløpende alliansearbeid, framtidsorientering, myndiggjøring, og empatisk innlevelse i pasientens opplevelse av avslutningen. Dette er relasjonelt arbeid der behandleren tar i bruk både indre og mellommenneskelige ferdigheter. Vi kan gjøre en bedre jobb for pasientene våre hvis vi trener målbevisst på noen av disse ferdighetene.

Målbevisst ferdighetstrening (deliberate practice/ DP) er den mest forskningsbaserte metoden for ferdighetstrening vi kjenner til. På Schizofrenidagene i 2021 løftet den anerkjente psykoterapiforskeren Bruce Wampold fram metoden som noe av det beste vi kan gjøre for å forbedre tjenestene våre.

Tirsdag 4. november kl 09 - kl 15
Utdanning, arbeid og meningsfylt aktivitet integrert i hele behandlingsforløpet.
Utdanning og arbeid utgjør hovedaktivitetene til majoriteten av befolkningen og er minst like viktig for personer med ruslidelser og psykiske lidelser som for andre - og kan gi de samme helsebringende effektene. Når vi blir syke er det viktig å ha fokus på normale aktiviteter og å gjøre friske ting, også under behandling.
Både skole, arbeidsplass og meningsfylte aktiviteter er arenaer som kan føre til sosialt samvær, tilhørighet, virke og vekst. Som igjen kan bidra til å unngå utenforskap i samfunnet.

Gjennom årets spesialseminar ønsker vi å synliggjøre:
- Viktigheten av utdanning og arbeid som del av klinisk behandling.
- Viktigheten av å adressere søvnvansker som del av behandling.
- Viktigheten av å tilby kognitiv atferdsterapi og gjøre bruk av nye digitale metoder.
- Viktigheten av pårørende og nettverk.

Rachel Perkins
MPhil (Clinical Psychology), PhD OBE; Senior Consultant, ImROC; Consultant to IPS Grow









