He is Visiting Professor in the Department of Clinical, Educational and Health Psychology, University College London (UCL) (www.ucl.ac.uk/pals/ucl-division-psychology-and-language-sciences), Director of MindMonkey Associates (www.MindMonkeyAssociates.com) and Consultant with Changing Minds UK (www.ChangingMindsUK.com). Formerly, he was Joint-Programme Director for ‘Leading Transformation and Change’ at the Anna Freud Centre (www.annafreud.org), and a non-executive director of Child Outcomes Research Consortium (CORC) (www.corc.uk.net).
He has extensive global experience in applied research, clinical practice, and consultation. Above all his focus is on the effective application of complex psychological ideas in ways that make them accessible and acceptable, to enrich and enhance lives.

Tirsdag 4. november kl 1245- kl 1530
Målbevisst ferdighetstrening om faglig avslutning av saker.
Å avslutte pasientforløp kan være krevende, både for behandler, pasient og pårørende. Samtidig kan en faglig avslutning ha høy klinisk nytteverdi: Å lede en terapiprosess fram mot en god avslutning handler om virksomme faktorer i psykoterapi: Målsetting i terapi, fortløpende alliansearbeid, framtidsorientering, myndiggjøring, og empatisk innlevelse i pasientens opplevelse av avslutningen. Dette er relasjonelt arbeid der behandleren tar i bruk både indre og mellommenneskelige ferdigheter. Vi kan gjøre en bedre jobb for pasientene våre hvis vi trener målbevisst på noen av disse ferdighetene.

Målbevisst ferdighetstrening (deliberate practice/ DP) er den mest forskningsbaserte metoden for ferdighetstrening vi kjenner til. På Schizofrenidagene i 2021 løftet den anerkjente psykoterapiforskeren Bruce Wampold fram metoden som noe av det beste vi kan gjøre for å forbedre tjenestene våre.

Tirsdag 4. november kl 09 - kl 15
Utdanning, arbeid og meningsfylt aktivitet integrert i hele behandlingsforløpet.
Utdanning og arbeid utgjør hovedaktivitetene til majoriteten av befolkningen og er minst like viktig for personer med ruslidelser og psykiske lidelser som for andre - og kan gi de samme helsebringende effektene. Når vi blir syke er det viktig å ha fokus på normale aktiviteter og å gjøre friske ting, også under behandling.
Både skole, arbeidsplass og meningsfylte aktiviteter er arenaer som kan føre til sosialt samvær, tilhørighet, virke og vekst. Som igjen kan bidra til å unngå utenforskap i samfunnet.
Gjennom årets spesialseminar ønsker vi å synliggjøre:
- Viktigheten av utdanning og arbeid som del av klinisk behandling.
- Viktigheten av å adressere søvnvansker som del av behandling.
- Viktigheten av å tilby kognitiv atferdsterapi og gjøre bruk av nye digitale metoder.
- Viktigheten av pårørende og nettverk.
Utdanning, arbeid og meningsfylt aktivitet integrert i hele behandlingsforløpet.
Utdanning og arbeid utgjør hovedaktivitetene til majoriteten av befolkningen og er minst like viktig for personer med ruslidelser og psykiske lidelser som for andre - og kan gi de samme helsebringende effektene. Når vi blir syke er det viktig å ha fokus på normale aktiviteter og å gjøre friske ting, også under behandling.
Både skole, arbeidsplass og meningsfylte aktiviteter er arenaer som kan føre til sosialt samvær, tilhørighet, virke og vekst. Som igjen kan bidra til å unngå utenforskap i samfunnet.
Gjennom årets spesialseminar ønsker vi å synliggjøre:
*Betydningen av å støtte personer med moderate til alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser i utdanning, opplæring, meningsfylt aktivitet og arbeid.
*Viktigheten av utdanning og arbeid som del av klinisk behandling.
*Funksjon som behandlingsmål og behandlingsmetode i helsetjenesten.
*Integrere meningsfylt aktivitet og fysisk helse som del av behandlingstilbudet for å styrke deltakelsen i både utdanning og arbeid.

Program
09:00 – 09:15:
Velkommen ved Lena Heitmann (Stavanger universitetssykehus), Ellen Ånestad Moen (Sørlandet sykehus), Beate Brinchmann (Nordlandssykehuset) og June Ullevoldsæter Lystad (Oslo universitetssykehus)
09:15 – 09:30:
Rollen som Arbeids- og Utdanningsspesialist i Helsetjenesten
09:30 – 10:30:
From Lab to Life: Bridging Evidence and Real-World Impact in Digital Interventions for Youth Mental Health
ved Professor Mario Alvarez-Jimenez, Chief of Orygen Digital
10:30 – 10:45: Kaffe
10:45 – 11:15:
Hvordan kommunisere bedre med pårørende (MILO)
ved Fag- og kvalitetsrådgiver/PhD stipendiat Andreas Seierstad (Gerd-Ragna Bloch Thorsens forskningsstipend 2024)
11:15 – 12:00:
Making Recovery a Reality
ved Rachel E. Perkins, MPhil (Clinical Psychology), PhD OBE; Senior Consultant, ImROC; Consultant to IPS Grow
12:00 – 12:45: Lunsj
12:45 – 13:30
Søvn og arbeid ved Ane Wilhelmsen-Langeland, psykologspesialist, phd., somnolog
13:30 – 13:45 Kaffe
13:45 – 14:30 Leve med og av jobb, forventninger og krav – til oss selv og fra andre? ved Stig Lorentz Bech, advokat.
14:30 Oppsummering og takk for i dag
Med forbehold om endring i programmet

